Straipsnyje nagrinėjami skirtingai bendros psichologijos teorijos kūrimo aspektai ir teorinė psichologija, kaip aukščiausia psichologijos raidos pakopa. Dabartinė psichologija yra dezintegruota, prie-paradigminės būklės, tad tolesnė jos raida neįsivaizduojama be skirtingų mokyklų, teorijų ir tyrimo lygių (empirinio, teorinio ir praktinio) sintezės. Psichologijos dezintegracijos priežastys išnagrinėtos; kritikuojamos kognityvinės psichologijos ir kitų šiuolaikinių psichologijos mokyklų (humanistinės psichologijos, transpersonalizmo) pretenzijos. Redukcionistinės teorijos nėra bendros psichologinės teorijos pakaitalas. Psichologijos raidos procesas suprastinas kaip kaupiamasis procesas, kuris buvo sutrikdytas biheiviorizmo, humanistinės psichologijos ir kitų sukeltų mikro-revoliucijų. Tokios mikro-revoliucijos pavyzdžiu galėtų būti L. Vygotskio inicijuotas Marksistinės Tarybinės psichologijos atnaujinimas. Psichologinių žinių integracija gali būti pasiekta, daugialypiškai analizuojant teorinius ryšius, bendradarbiaujant skirtingų šalių, sričių ir teorinių mokyklų psichologams, aksiomatizuojant ir formalizuojant dėsnius, principus.