Santrauka
Straipsnyje nagrinėjami socialiniai ir gnoseologiniai religijos aspektai. Religija laikoma objektyviosios realybės (žmogiškosios, socialinės) antriniu produktu. Palankiausia dirva religijai tarpti yra žmogiškosios būties susvetimėjimas, kurio šaknys glūdi socialinėje ekonominėje antagonistinės visuomenės struktūroje. Teigiama, kad gnoseologiniu aspektu religija ir kitos iškreiptos ideologijos formos gali remtis įvairiais mokslinės bei techninės pažangos rezultatais. Šiuolaikiniame mokslinės techninės pažangos etape veikia ne tik visuomenės ateizacijos, bet ir jiems priešingi procesai. Religijos socialinės ir gnoseologinės prigimties modifikacija reiškia ir tam tikrą religinės sąmonės bei teologinių koncepcijų kitimą. Mokslo ir technikos pripildytas pasaulis religiją išstumia į gyvenimo periferiją, žmogaus pasaulis atsiskiria nuo Dievo pasaulio. Buržuazinė religijos filosofija, pripažindama tradicinių religijų nykimą, vis labiau stengiasi atsiriboti nuo mitologinių, iracionalistinių bei antimokslinių religijos elementų ir prielaidų. Daroma išvada, kad toks atsiribojimas nėra nuoseklus, nes neįmanoma išvengti iracionalizmo, neatsiribojant nuo pačios religijos.
Skaitomiausi šio autoriaus(ų) straipsniai
-
Jokūbas Minkevičius,
Religija ir filosofija
,
Problemos: T 17 (1976): Problemos
-
Jokūbas Minkevičius,
Ateizmas: istorija ir metodologija
,
Problemos: T 29 (1983): Problemos
-
Jokūbas Minkevičius,
Mokslas XX amžiaus kultūroje
,
Problemos: T 32 (1984): Problemos
-
Jokūbas Minkevičius,
Šiuolaikinė katalikybė ir jos filosofija
,
Problemos: T 5 (1965): Filosofija
-
Jokūbas Minkevičius,
Apie kai kuriuos socialistinės visuomenės prieštaravimus
,
Problemos: T 2 (1968): Problemos
-
Jokūbas Minkevičius,
XVI Pasauliniame filosofų kongrese
,
Problemos: T 22 (1978): Problemos
-
Jokūbas Minkevičius,
XIV Tarptautinis filosofų kongresas
,
Problemos: T 2 (1968): Problemos
-
Jokūbas Minkevičius,
VIII Pasaulinis sociologų kongresas
,
Problemos: T 15 (1975): Problemos