Background / objective
Evaluations of the health care quality of patients after abdominal operations are significant for the improvement of health care quality in all hospitals. However, there are a lot of discussions how to evaluate the patient’s opinion and attitudes. The aim of the present study was to analyze patients’ evaluations of the quality of abdominal surgical nursing care.
Methods
A multicenter, cross-sectional, analytical study was performed. The study was conducted in 11 abdominal surgical wards at Lithuanian hospitals. The data were collected in June 2007 and January 2008. Patients (n = 1208) after abdominal operations participated in the study. A GNCS-P with the response rates of 74 % was used. The data were analyzed statistically.
Results
The co-operation with significant others and the progress of the nursing and health care process were evaluated lowest by patients. The patient age and satisfaction were the factors related to the quality of nursing care.
Conclusions
The abdominal surgical nursing and health care is a specific surgical area in which different patients are involved; however, all of them expect the good quality of health care before, during, and after abdominal surgery. The process of nursing care in abdominal surgery is specific because of the limited time of patient hospitalization, usually multiple patients’ diagnosis, as well as multiple contacts and relationships with many different staff. Surgical patient participation in the process of health care should be based on the effective relationship and co-operation among patients, medical specialists, and significant others, which is necessary and imperative for increasing the quality of abdominal surgical nursing care.
Key words: health and the quality of nursing care, surgical health care, abdominal surgery, patient evaluations.
Pacientų po pilvo operacijų sveikatos priežiūros ir slaugos kokybės vertinimai
Įvadas / tikslas
Pacientų po pilvo operacijų sveikatos priežiūros kokybės vertinimai yra reikšmingi siekiant gerinti ligoninės paslaugų kokybę. Tačiau daug diskutuojama, kaip būtų galima vertinti pacientų nuomonę ir požiūrį į kokybę. Tyrimo tikslas – išanalizuoti pacientų sveikatos priežiūros ir slaugos kokybės vertinimus.
Metodai
Tyrimui atlikti buvo pasirinktas daugiacentris aprašomasis tyrimo metodas. Pacientų apklausa vyko 2007 m. birželio–2008 m. sausio mėn. septynių Lietuvos ligoninių 11-oje pilvo chirurgijos skyrių. Pacientai (n=1208), kuriems atlikta pilvo operacija,
apklausti paskutinę hospitalizacijos dieną. Klausimynų grįžtamumas 74 proc. Atlikta statistinė duomenų analizė.
Rezultatai
Bendradarbiavimą su paciento artimaisiais ir sveikatos priežiūros pažangą pacientai įvertino blogiausiai. Pacientų amžius ir pasitenkinimas sveikatos priežiūra turėjo koreliacinį ryšį su sveikatos priežiūros kokybe.
Išvados
Pacientų po pilvo operacijų sveikatos priežiūra ir slauga yra specifinė chirurgijos sritis. Visi jie tikisi gauti kokybiškas paslaugas prieš operaciją, jos metu ir po jos. Slaugos procesas pilvo chirurgijoje yra savitas ir todėl, kad pacientų hospitalizacijos laikas yra ribotas, jie dažnai serga gretutinėmis ligomis, turi daug kontaktų ir santykių su personalu. Pacientų dalyvavimas sveikatos priežiūros procese turi būti grindžiamas efektyviais jų santykiais ir bendradarbiavimu su medikais ir savo artimaisiais, nes nuo to priklauso paslaugos kokybės tobulinimas.
Reikšminiai žodžiai: sveikatos priežiūros ir slaugos kokybė, chirurginė sveikatos priežiūra, pilvo operacija, pacientų vertinimai