Tyrimų apie matematikai gabių vaikų ir jaunuolių atpažinimą ir ugdymą šalyje turime labai mažai. Dauguma jų orientuoti į bendrą vyresnių klasių gabių matematikai jaunuolių ugdymo situacijos šalyje analizę. Todėl nusprendėme, remiantis 2005–2008 metų nacionalinių mokinių pasiekimų tyrimų duomenų bazėmis, išanalizuoti, kokia yra gabių mokinių ugdymo praktika pagrindinėje mokykloje (straipsnio autorės yra nuolatinės nacionalinių mokinių pasiekimų tyrimų tyrėjų grupės narės). Gabiems vaikams identifikuoti buvo taikytas moderniosios testų teorijos metodas IRT. Straipsnyje analizuojama, kokie yra šiuo metodu atrinktų vaikų matematikos pasiekimai (trimestro pažymiai) mokykloje, kaip patys mokiniai vertina savo gabumus matematikoje, kokia yra jų namų aplinka, naudojimosi kompiuteriu patirtis, kaip jie jaučiasi mokykloje ir klasėje, kokie jų požiūriai į matematiką ir jos mokymąsi.