Džiaugsmai visoki XIX a. vidurio–XX a. pradžios lietuviškuose vadovėliuose
Straipsniai
Ramunė Bleizgienė
Lietuvių literatūros ir tautosakos institutas
Publikuota 2020-12-21
PDF

Reikšminiai žodžiai

džiaugsmas
Mikalojus Akelaitis
Liudvika Malinauskaitė-Šliūpienė
Jonas Šliūpas
Jadvyga Juškytė
emociniai standartai
jausminis išgyvenimas

Kaip cituoti

Bleizgienė, R. (2020) “Džiaugsmai visoki XIX a. vidurio–XX a. pradžios lietuviškuose vadovėliuose ”, Tautosakos darbai, 60, pp. 132–165. Available at: https://www.zurnalai.vu.lt/td/article/view/27947 (Accessed: 30 June 2024).

Santrauka

Straipsnyje pristatomas istorinis konkretaus jausminio išgyvenimo – džiaugsmo – tyrimas. Jis atliktas remiantis XIX a. vidurio–XX a. pradžios vadovėliais: Mikalojaus Akelaičio, Liudvikos Malinauskaitės-Šliūpienės ir Jono Šliūpo elementoriais ir Jadvygos Juškytės skaitymų knyga. Pasirinktas teorinis pamatas (Michelle’s Rosaldo, Dewight Middleton, Peterio ir Carol Stearnsų teorinės nuostatos) lėmė šio tyrimo kryptį – aiškintis emocinės būsenos kismą nagrinėjant konkrečiam istoriniam laikui būdingą žmogaus sampratą, o jų tarpusavio sąsają rekonstruoti atliekant pasirinktų vadovėlių tekstų analizę. Tyrime aptiktos skirtingos nagrinėtuose tekstuose esančios džiaugsmo reikšmės: šiapusinio gyvenimo džiaugsmo, kylančio iš Dievo palaiminto veikimo pagal senolių taisykles M. Akelaičio elementoriuje; tėvų pradžiugimo, kaip vaikų gyvenimo tikslo, protingo tėvų ir kvailo vaikų džiaugsmo L. ir J. Šliūpų Abėcėloje; visais pojūčiais išgyvenamo džiaugsmo pavasarį J. Juškytės Vaikų skaitymėliuose, siejamos su siekiamais įtvirtinti ar išsaugomais, palaikomais emociniais standartais, arba emocionologija.

PDF

Atsisiuntimai

Nėra atsisiuntimų.