Pirmosios klasės mokinių metalingvistinis sąmoningumas standartinės kalbos socialinio prestižo atžvilgiu
Straipsniai
Krisztina Fehér
University of Debrecen image/svg+xml
https://orcid.org/0000-0001-9019-5136
Publikuota 2024-12-12
https://doi.org/10.15388/Taikalbot.2024.21.6
PDF
HTML

Reikšminiai žodžiai

pirmosios klasės mokiniai
kalbinis prestižas
vietinė kalbos atmaina
metalingvistinis sąmoningumas
standartinė kalba

Kaip cituoti

Fehér, K. (2024). Pirmosios klasės mokinių metalingvistinis sąmoningumas standartinės kalbos socialinio prestižo atžvilgiu. Taikomoji Kalbotyra, 21, 77-103. https://doi.org/10.15388/Taikalbot.2024.21.6

Santrauka

Šiame straipsnyje nagrinėjamos vieno Vengrijos miesto pirmosios klasės mokinių kalbinės nuostatos. Šiame mieste vartojama ir standartinė kalba, ir vietinė kalbos atmaina. Tiriant buvo atlikti testai ir surinkti interviu duomenys siekiant nustatyti, ar vaikai, kurie pirmenybę teikė standartinei atmainai, o ne vietinei tarmei, gebėjo paaiškinti savo pasirinkimą. Ankstesniame tame pačiame mieste atliktame tyrime abiejų lyčių darželinukai pirmenybę teikė standartinei atmainai, tačiau negalėjo pagrįsti savo kalbinio pasirinkimo. Šis tyrimas parodė, kad pirmaisiais mokyklos metais vaikai tampa sąmoningesni kalbinių atmainų atžvilgiu ir geriau suvokia savo pasirinkimą. Pirmosios klasės mokiniai gebėjo paaiškinti savo kalbinį pasirinkimą ir buvo linkę vadovautis suaugusiųjų stereotipais, o tipišką vietinį kalbėtoją apibūdino kaip „vyresnio amžiaus, kaimo gyventoją, vyrą“. Tačiau iš vaikų kalbinių nuostatų neišryškėjo jokių socializacijos pagal lytį požymių. Pirmosios klasės mokinių metalingvistinio suvokimo apie kalbos atmainų prestižą kokybinis pokytis išryškina mokyklos svarbą sociolingvistinei raidai.

PDF
HTML
Kūrybinių bendrijų licencija

Šis kūrinys yra platinamas pagal Kūrybinių bendrijų Priskyrimas 4.0 tarptautinę licenciją.

Atsisiuntimai

Nėra atsisiuntimų.