Santrauka
Straipsnio paskirtis – ištirti, kaip Lietuvos žiniasklaidoje formuojamas elito įvaizdis bei išsiaiškinti, kaip ir kodėl – socialinės priešpriešos visuomenėje laikotarpiu – žiniasklaidoje pradedamos akcentuoti visuomenės socialinės stratifikacijos temos. Naudojantis turinio analizės metodu, prieita išvados, kad Lietuvos žiniasklaida, turėdama didelį visuomenės pasitikėjimą bei naudodamasi savo įtaka, aktyviai formuoja Lietuvos elito įvaizdį, kartu išnaudodama jį auditorijos dėmesiui patraukti. Remiantis tyrimo duomenimis yra konstatuojama, kad, esant socialinei priešpriešai, žiniasklaidoje visuomenė pradedama skirstyti į sluoksnius, šitaip kuriant įtampą ir aštrinant situaciją. Tokiame kontekste dažnėja elito sąvokos vartojimas bei labiau akcentuojamas elito, kaip socialinio sluoksnio ir jo atliekamo vaidmens visuomenėje, įvaizdis. Nagrinėjant elito įvaizdžio formavimą skirtinguose žiniasklaidos tipuose nustatyta, kad visuomenėje, didėjant socialiniam atotrūkiui, bulvarinės pakraipos žiniasklaida formuoja neigiamą galios elito įvaizdį. Tuo tarpu rimtajai žiniasklaidai atstovauti siekiančiuose leidiniuose elito, kaip sluoksnio, įvaizdis, veikiau neutralus. Teigiamas įvaizdis siejamas su galios svertų neturinčiu profesiniu-kūrybiniu elitu, kuris yra ne tiek įtakingas ir politizuotas. Taigi žiniasklaidos turima įtaka įgalina ją kurti vienokius ar kitokius įvaizdžius, kurie, esant nekritiškai auditorijai, gali būti traktuojami kaip realūs.
Skaitomiausi šio autoriaus(ų) straipsniai
-
Kristina Juraitė,
Arnas Zdanevičius,
Lyčių lygybės vertinimai ir Lietuvos viešoji nuomonė
,
Sociologija. Mintis ir veiksmas: T 14 Nr. 3 (2004): Sociologija. Mintis ir veiksmas
-
András Schlett,
Judit Beke,
Stambiųjų žemės ūkių triumfas ir jų socialinis bei ekonominis poveikis
,
Sociologija. Mintis ir veiksmas: T 43 Nr. 2 (2018): Sociologija. Mintis ir veiksmas
-
Aurelijus Gieda,
Augustinas Voldemaras: intelektualinės biografijos eskizas ir kai kurie tarpdisciplininės orientacijos pavyzdžiai
,
Sociologija. Mintis ir veiksmas: T 33 Nr. 2 (2013): Sociologija. Mintis ir veiksmas
-
Algimantas Valantiejus,
Sociologinis požiūris į visuomenę
,
Sociologija. Mintis ir veiksmas: T 10 (2002): Sociologija. Mintis ir veiksmas
-
Martin Buber,
Tarpžmogiškumo pradai
,
Sociologija. Mintis ir veiksmas: T 2 Nr. 2 (1998): Sociologija. Mintis ir veiksmas
-
Lilija Kublickienė,
Lietuvos gyventojų kultūriniai poreikiai: kultūros įstaigų vertinimas ir lankymas
,
Sociologija. Mintis ir veiksmas: T 14 (2004): Sociologija. Mintis ir veiksmas
-
Darja Lyzenko,
Nemonogamija: sociologiniai kintančio intymumo tyrimai
,
Sociologija. Mintis ir veiksmas: T 42 Nr. 1 (2018): Sociologija. Mintis ir veiksmas
-
Viktorija Žilinskaitė-Vytienė,
Dalia Čiupailaitė,
Kęstas Kirtiklis,
Informacijos visuomenė: pamatinė sąvoka ar madingas raktažodis?
,
Sociologija. Mintis ir veiksmas: T 38 Nr. 1 (2016): Sociologija. Mintis ir veiksmas
-
Dalia Antinienė,
Asmens tautinio tapatumo tapsmas. Sociopsichologinės šio proceso interpretacijos
,
Sociologija. Mintis ir veiksmas: T 10 (2002): Sociologija. Mintis ir veiksmas
-
Algimantas Valantiejus,
Haroldas Garfinkelis ir socialinio veiksmo postfenomenologija (III)
,
Sociologija. Mintis ir veiksmas: T 30 Nr. 1 (2012): Sociologija. Mintis ir veiksmas