Straipsnyje trumpai parodoma, kad tuo laikotarpiu, kai gyveno A. Gerdas, mokymo lygis mokykloje buvo labai žemas. Vyravę žodiniai-dogmatiniai mokymo metodai nepatenkino pedagogo. Jis reikalavo mokymo procesą organizuoti taip, kad mokiniai įsisavintų žinias aktyviai, atlikdami įvairius savarankiškus tiriamojo pobūdžio darbus. Straipsnyje plačiau apžvelgiami tie A. Gerdo darbai, kuriuose randame metodinių nurodymų apie mokinių savarankiškumo ugdymą, stebėjimų, bandymų, ekskursijų ir praktikos darbų vedimą gamtos pažinimo pamokose pradinėse klasėse. Remiantis išanalizuotais darbais, konstatuojama, kad mokinių tiriamojo pobūdžio savarankiškų darbų pradininkas carinėje Rusijoje buvo A. Gerdas. Taip pat pateikiamas ir jo darbų vertinimas.