Mūsų eksperimentai patvirtino daugelio tyrinėtojų požiūrį, kad vaikų aktyvios kalbos lygis priklauso nuo jų auklėjimo sąlygų. Straipsnyje parodoma, kad tiek šeimoje, tiek vaikų įstaigose gali būti tam tikros sąlygos, padedančios arba stabdančios vaikų aktyvios kalbos vystymąsi. Pats žemiausias aktyvios kalbos išsivystymas yra tose šeimose, kurios neturi pedagoginių sąlygų vaikų aktyvios kalbos ugdymui. Norint tirti ankstyvojo amžiaus vaikų aktyvią kalbą, reikia tyrinėti ir specialias vaikų auklėjimo sąlygas. Reikia atsižvelgti į visus faktorius, užtikrinančius normalų vaikų kalbos vystymosi lygį. Tam reikia paruošti specialią metodiką. Jos paruošimas yra mūsų tolesnių tyrimų uždavinys.