Žmogiškasis klestėjimas, normatyvumas ir kritinė teorija
Straipsniai
Andrius Bielskis
Mykolas Romeris University; Kaunas University of Technology, Lithuania
https://orcid.org/0000-0003-3560-5846
Publikuota 2023-04-25
https://doi.org/10.15388/Problemos.2023.103.2
PDF
HTML

Reikšminiai žodžiai

žmogiškas klestėjimas
kritinė teorija
normatyvumas
Aristotelis
Marxas
MacIntyre’as
Kantas

Kaip cituoti

Bielskis, A. (2023) “Žmogiškasis klestėjimas, normatyvumas ir kritinė teorija”, Problemos, 103, pp. 21–34. doi:10.15388/Problemos.2023.103.2.

Santrauka

Aristotelis tradiciškai buvo interpretuojamas kaip konservatyvus socialinės ir politinės filosofijos autorius. Konservatyviai recepcijai iššūkį metė Alasdairo MacIntyre’o ir Marxo įkvėptas Aristotelio skaitymas. Remiantis MacIntyre’o argumentais, straipsnyje pateikiama alternatyvi kritinės teorijos samprata, atsispiriant nuo, bet nesekant Frankfurto mokyklos šiuolaikinės kultūros ir visuomenės kritika. Kritinė teorija suprantama kaip bandymas pateikti tiek istorinę analizę, tiek normatyvinę šiuolaikinės visuomenės ir jos kultūros kritiką. Teigiama, kad normatyvumą reikia suprasti ne kantiškai, bet aristoteliškai. Taip suprastos kritinės teorijos centre yra aristoteliškos žmogiško klestėjimo ir aretē (moralinio tobulumo), o ne Kanto pareigos sampratų artikuliacija. Straipsnyje paaiškinama, kodėl kritinei teorijai svarbūs Aristotelis ir Marxas. Aristotelio praktinė filosofija leidžia konceptualizuoti žmogišką klestėjimą ir etiką anapus vyraujančių normatyvumo sampratų, paplitusių kapitalistinėje modernybėje, o Marxas svarbus, kadangi suteikia teorinius įrankius istoriškai pagrįstai šiuolaikinės visuomenės socialinių ir ekonominių struktūrų kritikai.

PDF
HTML

Atsisiuntimai

Nėra atsisiuntimų.

Skaitomiausi šio autoriaus(ų) straipsniai

<< < 1 2