Santrauka
Straipsnyje aptariama X a. islandų skaldo Egilio Skalagrimsono poezija, jos naujovės lyginamos su tradicine skaldų poezija. Pagrindinė skaldų žanrinė forma yra panegirika valdovui (drápa), kuri dažniausiai kuriama sudėtingu silabiniu drotkveto metru. Jos bruožai – pastovus skiemenų skaičius, aliteracijos ir vidiniai rimai. Palyginti su hipertrofuota menine forma, panegirikų turinys gana skurdus: apdainuojama valdovo drąsa ir šlovė, jo pergalės. Skalagrimsono poezija yra išsaugota Egilio sagos tekstuose. Šalia „atskirųjų posmų“ (lausavísur) išliko trys poemos, kuriose atsiskleidžia poeto talentas. Poema Galvos išpirka sukurta naujovišku metru rúnhenda, kuriam būdingas galūninis rimas, nevartotas senosios islandų poezijos. Šią panegiriką skaldas kūrė priverstinai, todėl ji skamba kaip iššūkis valdovui, jos kapotas ritmas bei tradicinių poetinių figūrų (keningų) gausa sukuria distanciją tarp poeto ir šlovinamojo. Giesmė Arinbjornui ir Skaudi sūnų netektis irgi įdiegia tam tikrų naujovių. Poetas atsisako griežtų metrikos kanonų, renkasi maksimaliai laisvą poetinę formą, kad galėtų išsakyti savo mintis ir jausmus. Skaldų poezija dažniausiai krypsta į išorinį subjektą, o Egilis šiose poemose atsigręžia į save: šlovina draugystę, aprauda savo giminės išnykimą, apmąsto nueitą gyvenimo kelią ir artėjančią mirtį. Egilis pirmasis skaldų poezijoje pavartojo lyrinius ir eleginius motyvus, atsisakė tradicinių keningų ir sukūrė savitą poetinį stilių.
Skaitomiausi šio autoriaus(ų) straipsniai
-
Александр Дырдин,
Эстетика природы и еe национально-культурные основы в прозе Михаила Шолохова
,
Literatūra: T 54 Nr. 2 (2012): Russian Literature
-
Галина Михайлова,
«Когда приезжаешь жить в Швейцарию, нужно найти её в себе и для себя». Швейцарский идиллический локус в интерпретации Михаила Шишкина
,
Literatūra: T 57 Nr. 2 (2015): Russian Literature
-
LEU Lietuvių Lietuvių ir lyginamosios literatūros katedros informacija,
2011 metai Lietuvos edukologijos universiteto lietuvių ir lyginamosios literatūros katedroje
,
Literatūra: T 54 Nr. 1 (2012): Lithuanian Literature
-
Eglė Kačkutė,
Save peraugantis tapatumas Alison Louise Kennedy kūriniuose Tai aš džiaugiuosi ir Pirminė palaima
,
Literatūra: T 51 Nr. 4 (2009): World Literatures
-
Rūta Eidukevičienė,
PRAEITIES (RE)KONSTRAVIMAS NAUJAJAME VOKIEČIŲ ŠEIMOS ROMANE (REMIANTIS JULIJOS FRANCK ROMANU DIE MITTAGSFRAU)
,
Literatūra: T 50 Nr. 5 (2008): Special Issue
-
Rasa Klioštoraitytė,
Piero Paolo Pasolini poetika. Kūryba kaip veiksmas
,
Literatūra: T 46 Nr. 4 (2004): World Literatures
-
Audronė Kudulytė-Kairienė,
Graikų dialektai senojoje atikinėje komedijoje
,
Literatūra: T 55 Nr. 3 (2013): the Classics
-
Dainius Razauskas,
Medis – mergina, nuotaka. Dendromitologinė apybraiža
,
Literatūra: T 59 Nr. 1 (2017): Literature
-
Sigita Barniškienė,
Savo ir svetimo susidūrimas Siegfriedo Lenzo apsakyme „Tolima šalis pakankamai arti“ („Die Ferne ist nah genug“)
,
Literatūra: T 57 Nr. 4 (2015): World Literatures
-
Арвидас Юозайтис,
Три ипостаси совести у Достоевского
,
Literatūra: T 54 Nr. 2 (2012): Russian Literature