Santrauka
In the Institutio Oratoria of Quintilian we find a presentation of a theory of the virtues of eloquence: purity of language (latinitas), clarity (perspicuitas), appropriateness (aptum) and ornament (ornatus). All of them were originated by earlier Greek philosophers Aristotle and Theophrastus. Later this theory was taken on and elaborated by Roman rhetoricians – Cicero and Quintilian. Aristotle in his Rhetoric explicitly identified three of the four virtues (clarity, appropriateness and correctness). Theophrastus created a theory of four virtues of eloquence (correctness, clarity, appropriateness and ornament). His system was adopted by most of others. Dionysius, however, developed the most complex system of virtues. He presented a theory of virtues, which were divided into necessary (purity of language, appropriateness, lucidity and brevity) and accessory ones. The accessory virtues were further subdivided into another three groups. Rhetorica ad Herennium offered a three fold system: elegantia (including both correctness and clarity), compositio (similar to appropriateness) and diginitas (similar to ornament). Basically, in almost all aspects being closer to Cicero (who continues the tradition of Theophrastus), Quintilian is more focused on his theory of eloquence. He discusses the virtues of eloquence very widely and deeply, step by step, drawing a number of examples and including the educational process of an orator. Above all, although the theory of four virtues of Quintilian has been influenced by Ciceron, to some extent in general it does not claim originality and plays a paramount role in modern rhetorics, stylistic and pedagogy.
Skaitomiausi šio autoriaus(ų) straipsniai
-
Nijolė Brazauskienė,
XIX a. Mažosios Lietuvos įvaizdis Jodocus’o Donatus’o Hubertus’o Temme’ės romane Anna Jogszis
,
Literatūra: T 56 Nr. 4 (2014): World Literatures
-
Magnus Frisch,
ἦ μάλα θαῦμα κύων ὅδε κεῖτ᾽ ἐνὶ κόπρῳ: Odisėjo ir jo šuns Argo anagnorisis (Hom. Od. 17, 290–327)
,
Literatūra: T 59 Nr. 3 (2017): the Classics
-
Aistė Birgerytė,
Neįgalaus kūno asmens tapatybės kaita XX amžiaus pirmoje pusėje: Prano Daunio Vargo keliais. Atsiminimai iš kovų dėl nepriklausomybės ir aklųjų gyvenimo
,
Literatūra: T 48 Nr. 6 (2006): Special Issue
-
Juldita Nagliuvienė,
’El Šaddaj kaip savimąstą paneigiantis ir gyvenimą transformuojantis principas. Kintančio Dievo idėja Thomo Manno tetralogijoje Juozapas ir jo broliai
,
Literatūra: T 47 Nr. 4 (2005): World Literatures
-
Ingrida Žindžiuvienė,
Transtextual Bridge Between the Postmodern and the Modern: the Theme of the “Otherness” in Monique Truong’s Novel the Book of Salt (2003) and Gertrude Stein’s The Autobiography of Alice B. Toklas (1932)
,
Literatūra: T 49 Nr. 5 (2007): Special Issue
-
Elena Baliutytė,
Naujųjų pasakojimų naujieji mitai [Audinga Peluritytė, Senieji mitai, naujieji pasakojimai: apie naujausią lietuvių literatūrą]
,
Literatūra: T 49 Nr. 1 (2007): Lithuanian Literature
-
Медина Елисова,
Pasaulio medis Boriso Pasternako pasaulio vaizdinyje: traukinio įvaizdis (rytinių slavų etnomitopoetinės sistemos projekcija)
,
Literatūra: T 49 Nr. 2 (2007): Russian Literature
-
Dalia Jakaitė,
Veidas ir transcendencija šiuolaikinėje lietuvių poezijoje (teologinės ir filosofinės etikos akiratis)
,
Literatūra: T 59 Nr. 1 (2017): Literature
-
Ramunė Bieliauskaitė,
Erdvės ir laiko poetika Bernardo Marie Koltèso pjesėse
,
Literatūra: T 46 Nr. 4 (2004): World Literatures
-
Kristina Sakalavičiūtė,
Balys Sruoga ir Levas Karsavinas: dramaturgo ir filosofo dialogai
,
Literatūra: T 52 Nr. 2 (2010): Russian Literature