Santrauka
In the Institutio Oratoria of Quintilian we find a presentation of a theory of the virtues of eloquence: purity of language (latinitas), clarity (perspicuitas), appropriateness (aptum) and ornament (ornatus). All of them were originated by earlier Greek philosophers Aristotle and Theophrastus. Later this theory was taken on and elaborated by Roman rhetoricians – Cicero and Quintilian. Aristotle in his Rhetoric explicitly identified three of the four virtues (clarity, appropriateness and correctness). Theophrastus created a theory of four virtues of eloquence (correctness, clarity, appropriateness and ornament). His system was adopted by most of others. Dionysius, however, developed the most complex system of virtues. He presented a theory of virtues, which were divided into necessary (purity of language, appropriateness, lucidity and brevity) and accessory ones. The accessory virtues were further subdivided into another three groups. Rhetorica ad Herennium offered a three fold system: elegantia (including both correctness and clarity), compositio (similar to appropriateness) and diginitas (similar to ornament). Basically, in almost all aspects being closer to Cicero (who continues the tradition of Theophrastus), Quintilian is more focused on his theory of eloquence. He discusses the virtues of eloquence very widely and deeply, step by step, drawing a number of examples and including the educational process of an orator. Above all, although the theory of four virtues of Quintilian has been influenced by Ciceron, to some extent in general it does not claim originality and plays a paramount role in modern rhetorics, stylistic and pedagogy.
Skaitomiausi šio autoriaus(ų) straipsniai
-
Darius Kuolys,
Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės palikimas ir lietuviškoji tapatybė
,
Literatūra: T 48 Nr. 7 (2006): Special Issue
-
Romualdas Skunčikas,
Viktorija Vaitkevičiūtė,
Vitalija Pilipauskaitė,
Geriausi 2005-ųjų studentai lituanistai – Klaipėdoje / Apie naujausius doktorantų humanitarinius tyrinėjimus / Jubiliejinė studentų lituanistų mokslinė konferencija Vilniaus universitete
,
Literatūra: T 48 Nr. 1 (2006): Lithuanian Literature
-
Skirmantas Valentas,
Polilingvizmas kaip „grįžimas namõ“: tarp Babilono katastrofos ir Jeruzalės Sekminių stebuklo. Vlado Braziūno poezijos at(si)vėrimai
,
Literatūra: T 48 Nr. 1 (2006): Lithuanian Literature
-
Tomas Veteikis,
Savęs pateikimo (savivaizdos) aspektai Isokrato kalbose
,
Literatūra: T 56 Nr. 3 (2014): the Classics
-
Veronika Gerliakienė,
Trumpieji Vilniaus bažnyčių įrašai: klasifikacijos ir apibrėžties problemos
,
Literatūra: T 46 Nr. 3 (2004): the Classics
-
Jadvyga Bajarūnienė,
Vokiečių ekspresionizmas tarpukario lietuvių literatūros kritikoje
,
Literatūra: T 50 Nr. 5 (2008): Special Issue
-
Laura Laurušaitė,
Postamentas postkolonializmui
,
Literatūra: T 52 Nr. 1 (2010): Lithuanian Literature
-
Vytautas Bikulčius,
Pasakojimo ypatybės Érico Chevillard’o romane "AUTORIUS IR AŠ"
,
Literatūra: T 55 Nr. 4 (2013): World Literatures
-
Jūratė Levina,
Tekstinių ir diskursinių ribų laužymas Johno Banville’io romane Atėnė
,
Literatūra: T 46 Nr. 4 (2004): World Literatures
-
Dagnė Beržaitė,
Apie bendras rusų literatūros klasikos vertimo į lietuvių kalbą tendencijas
,
Literatūra: T 59 Nr. 2 (2017): Russian Literature