Santrauka
In the Institutio Oratoria of Quintilian we find a presentation of a theory of the virtues of eloquence: purity of language (latinitas), clarity (perspicuitas), appropriateness (aptum) and ornament (ornatus). All of them were originated by earlier Greek philosophers Aristotle and Theophrastus. Later this theory was taken on and elaborated by Roman rhetoricians – Cicero and Quintilian. Aristotle in his Rhetoric explicitly identified three of the four virtues (clarity, appropriateness and correctness). Theophrastus created a theory of four virtues of eloquence (correctness, clarity, appropriateness and ornament). His system was adopted by most of others. Dionysius, however, developed the most complex system of virtues. He presented a theory of virtues, which were divided into necessary (purity of language, appropriateness, lucidity and brevity) and accessory ones. The accessory virtues were further subdivided into another three groups. Rhetorica ad Herennium offered a three fold system: elegantia (including both correctness and clarity), compositio (similar to appropriateness) and diginitas (similar to ornament). Basically, in almost all aspects being closer to Cicero (who continues the tradition of Theophrastus), Quintilian is more focused on his theory of eloquence. He discusses the virtues of eloquence very widely and deeply, step by step, drawing a number of examples and including the educational process of an orator. Above all, although the theory of four virtues of Quintilian has been influenced by Ciceron, to some extent in general it does not claim originality and plays a paramount role in modern rhetorics, stylistic and pedagogy.
Skaitomiausi šio autoriaus(ų) straipsniai
-
Liucija Černiuvienė,
Vertimo poetika, etika ir politika: George’o R. R. Martino romano A Game Of Thrones vertimo į lietuvių ir prancūzų kalbą analizė
,
Literatūra: T 57 Nr. 4 (2015): World Literatures
-
Vita Paparinska,
Aukso vilna ir auksavilnis avinas: antikinių literatūros šaltinių liudijimai ir interpretacija
,
Literatūra: T 59 Nr. 3 (2017): the Classics
-
Kristina Svarevičiūtė,
Lietuvos didžiojo kunigaikščio Algirdo graikiškas laiškas Bizantijos epistolografijos kontekste
,
Literatūra: T 53 Nr. 3 (2011): the Classics
-
Julia Kozlov,
Nacionalinio/etninio identiteto problema Dinos Rubinos kūryboje
,
Literatūra: T 46 Nr. 2 (2004): Russian Literature
-
Dainora Pociūtė,
Psalmės Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės giesmynuose. XVI amžius: nuo Nesvyžiaus Katekizmo iki lietuviškųjų Merkelio Petkevičiaus vertimų
,
Literatūra: T 47 Nr. 1 (2005): Lithuanian Literature
-
Александр Федута,
Коровьев сказал правду (И. И. Панаев в романе М. А. Булгакова «Мастер и Маргарита»)
,
Literatūra: T 53 Nr. 2 (2011): Russian Literature
-
Rimantas Kmita,
Rašytojų santykis su valdžia sovietmečiu: metodologiniai sprendimai vokiečių literatūros moksle
,
Literatūra: T 53 Nr. 1 (2011): Lithuanian Literature
-
Ingrida Kisieliūtė,
S. Ševyriovo straipsnis „Raštija ir prekyba“ (1835 m.): žurnalo „Biblioteka dlia čtenija“ kritika
,
Literatūra: T 58 Nr. 2 (2016): Russian Literature
-
Rūta Šlapkauskaitė,
Multikultūralizmo užburti: Irene Guilford Glėbys ir Antano Šileikos Gyvenimas išsimokėtinai
,
Literatūra: T 50 Nr. 4 (2008): World Literatures
-
Audronė Kučinskienė,
Audronė Kairienė,
Dalia Staškevičienė,
Antikinių vardų lietuvinimas: tarp tradicijos ir naujovių
,
Literatūra: T 57 Nr. 3 (2015): the Classics