Gailestis: jausmo patyrimo fenomenologija
Straipsniai
Ramunė Bleizgienė
Lietuvių literatūros ir tautosakos institutas
Publikuota 2024-12-26
https://doi.org/10.15388/Litera.2024.66.1.1
PDF
HTML

Reikšminiai žodžiai

fenomenologija
jausminė patirtis
tarpsubjektyvumas
tarpkūniškumas
gyvenamasis pasaulis
Žemaitė
gailestis
vestuvinės dainos
rauda

Kaip cituoti

Bleizgienė, R. (2024) “Gailestis: jausmo patyrimo fenomenologija”, Literatūra, 66(1), pp. 8–30. doi:10.15388/Litera.2024.66.1.1.

Santrauka

Straipsnyje, remiantis fenomenologiniu požiūriu į jausmus, analizuojant vestuvines dainas ir su jomis susijusius vestuvių papročius, siekiama aprašyti vieno jausmo – gailesčio – patyrimo tarpasmeninį, kūniškąjį, vertybinį aspektus. Šiame straipsnyje dėmesys telkiamas tik į tas šios jausmo reikšmes, kurios nurodo į jautrų, supratingą asmens santykį su aplinkiniais. Gailesčio jausmas buvo svarbi kvalifikacija, kurią jaunoji vestuvių, moters iniciacijos į suaugusiųjų pasaulį, metu turėjo įrodyti. Viena iš socialinių gailesčio funkcijų – jausminio santykio su nauja šeima sukūrimas. Tik permainius naujos šeimos narių širdis iš rūsčių į gailestingas, jaunoji galėjo tapti naujos šeimos nare. Gailesčio išgyvenimas vestuvių metu telkė šeimą ir visą bendruomenę, pagrindė ir išreiškė pamatinę asmenis siejančią ir jų elgseną pagrindžiančią vertybinę nuostatą – buvimą, veikimą, atsižvelgiant į šalia esančiuosius. Laidotuvių ir vestuvinių raudų panašumas rodo, kad gailestis ne tik padėjo jaunamartei patirti esminę gyvenimo transformaciją, jis leido užmegzti ryšį su sakraliuoju, mirusiųjų pasauliu.

PDF
HTML
Kūrybinių bendrijų licencija

Šis kūrinys yra platinamas pagal Kūrybinių bendrijų Priskyrimas 4.0 tarptautinę licenciją.

Atsisiuntimai

Nėra atsisiuntimų.