Institute of Library and Information Science University of Wrocław
pl. Uniwersytecki 9/13, 50-137 Wrocław, Poland
E-mail: ewa.stefanowicz@ibi.uni.wroc.pl
Kaip vienus svarbiausių veiksnių, pastaraisiais dešimtmečiais padariusių didelę įtaką tiek žmonių gyvenimui, tiek institucijų veiklai Lenkijoje, vertėtų paminėti 1989 m. įvykusį socialinį politinį proveržį ir dinamišką šiuolaikinių technologijų plėtrą, prasidėjusią atsivėrus sienoms ir įvedus šalyje laisvosios rinkos mechanizmus. Šie du veiksniai laikomi lemiamais ir plėtojant Lenkijos knygų rinką. Sraipsnyje pateikiama vieno iš knygų rinkos komponentų analizė, būtent vadovėlių mokykloms rinka. Atlikto tyrimo tikslas – nustatyti pagrindinių veikėjų, tai yra autoriaus, leidėjo ir mokytojo kaip paslaugos gavėjo, socialinio statuso ir nepriklausomybės pokyčius bėgant laikui.
XX amžiaus aštuntame ir devintame dešimtmečiuose leidyklų veikla labai priklausė nuo priimamų politinių sprendimų. Leidėjas tuo metu atliko „perdavimo diržo“ vaidmenį tarp valsybės institucijų ir mokyklų. Tuometinis leidėjas, turintis išimtines vadovėlių tiekėjo teises, užėmė išskirtinę padėtį rinkoje, kuri užtikrino didelius visų leidžiamų leidinių tiražus kiekvienos laidos atveju.
Nuo XX amžiaus paskutinio dešimtmečio pradžios rinkoje pastebimas naujas veiksnys, ėmęs daryti įtaką leidėjo užimamai pozicijai – t. y. pajamos, kurios priklausė nuo konkrečių leidžiamų leidinių tiražo. Iki tol rinkos poreikiai buvo milžiniški, taigi leidėjas mėgavosi beveik neribojama nepriklausomybe. Vis dėlto, didėjant konkurencijai rinkoje, ši nepriklausomybė vis mažėjo. Sėkmingiausios leidybos įmonės buvo tos, kurios sugebėjo numatyti didelių paslaugos gavėjų (mokytojų) grupių lūkesčius ir juos patenkinti.