Šiame straipsnyje aptariami skaitmeninių įrankių ir tyrimo metodologijos trūkumai ir pranašumai tyrinėjant XIX amžiaus rankraštinius laiškus, kuriuos skaitytojai rašė prancūzų filosofui Victorui Cousinui, bei siekiant geriau suprasti paprastų skaitytojų reakciją į tuometę filosofiją. Kalbant plačiau, straipsnyje nagrinėjami potencialūs anotacijų sąsajos privalumai, atskleisti bendrame mokslinių tyrimų projekte „Reading Europe Advance Data Investigation Tool“ (READ-IT https://readit-project.eu/, 2018–2021 m.), kuriame pagrindinis dėmesys skiriamas atkurti prarastus ryšius apie skaitymo kultūros paveldą iš daugybės labai įvairių XVIII–XXI amžių šaltinių, skelbiamų keliomis kalbomis. Atvejo tyrime aprašomi iššūkiai, kylantys dėl bandymų aptikti ir tam tikrai kategorijai priskirti skirtumus tarp moterų ir vyrų filosofinio skaitymo patirties bei emocinių reakcijų, o tai iš esmės yra nepakankamai ištirta sritis. Be to, straipsnyje pateikiama refleksyvių ir epistemologinių įžvalgų apie didžiųjų duomenų teikiamas viltis kultūros istorijos ir literatūros archyvų tyrimams bei dabartinę žinių apie emocijas būklę.