Querol-Julián, M. and Fortanet-Gómez, I. (2016) “Vertinimas konferencijos pranešimo klausimų ir diskusijos dalyje: teoriniai multimodalinės analizės pagrindai”, Kalbotyra, 66, pp. 77–98. doi:10.15388/Klbt.2014.7676.
Vertinimas konferencijos pranešimo klausimų ir diskusijos dalyje: teoriniai multimodalinės analizės pagrindai
Santrauka
Konferencijos pranešimo klausimų ir diskusijos dalis yra vienas mažiau tyrinėtų konferencijos pranešimo žanro aspektų. Straipsnyje pristatomas teorinis modelis, kurio pagrindu analizuojama multimodalinė vertinimo raiška taikomosios kalbotyros ir chemijos konferencijų pranešimų klausimų ir diskusijos dalyse. Jo pagrindą sudaro tekstynų lingvistikos, žanro ir pokalbio analizės, sisteminės funkcinės lingvistikos, pragmatikos ir multimodalinės diskurso analizės principai. Tekstynų lingvistika pasitarnavo sudarant tyrimui reikalingą filmuotos medžiagos tekstyną, jį anotuojant ir pasirenkant tinkamas analizės priemones. Žanro ir pokalbio analizės principai pravertė analizuojant kalbinius vienetus, atliekančius vertinimo funkciją, o sisteminė funkcinė lingvististika ir pragmatika padėjo sukurti vertinimo schemos, naudotos multimodalinėje analizėje, pagrindus. Galiausiai, neverbalinės komunikacijos ypatumų tyrimo priemones padėjo pasirinkti studijos, taikančios multimodalinės diskurso analizės metodologiją. Straipsnyje taip pat pristatomas multimodalinės vertinimo elementų analizės pavyzdys. Analizė parodė, kad vertinimo raiška konferencijos pranešimų klausimų ir diskusijos dalyje yra iš tiesų multimodali, joje susipina kalbiniai ir kalbą papildantys paralingvistiniai elementai, kurių visuma padeda sustiprinti ir atvirai perteikti kalbėtojo poziciją. Aprašomasis tyrimas gali turėti įvairaus pobūdžio taikomąją naudą. Jo principus galima taikyti analizuojant kitokio žanro tekstus, taip pat mokant jaunuosius tyrėjus sėkmingo prezentavimo meno.