Pradinėje Europos integracijos stadijoje apie bendrą švietimo politiką nebuvo kalbama. Pirmosios iniciatyvos švietimo politikai koordinuoti atsirado 1976 metais. 1991 metais Mastrichto sutartis galutinai suformulavo Europos Sąjungos švietimo politikos principus. Europos Sąjunga nereglamentuoja i ją įeinančių šalių ugdymo turinio ir švietimo organizavimo principų. Bendra politika įgyvendinama tik per įvairias švietimui skirtas tarptautines programas. Pastaruoju metu i šias programas įsitraukia ir Rytų bei Vidurio Europos šalys. Šioms šalims keliami tam tikri reikalavimai, rekomenduojantys pertvarkyti savo ugdymo programas, mokytojų rengimą bei švietimo juridinę bazę. Toks „dvejopų standartų” taikymas kelia tam tikrų abejonių. Juk Rytų bei Vidurio Europos šalys turi tokias pat gilias, šimtmečius besitęsiančias švietimo tradicijas, kaip ir dabartinės Europos Sąjungos narės. Antra vertus, bendros programos gali padėti paspartinti švietimo reformas Rytų bei Vidurio Europoje.