Santrauka
Džonas Diuji (John Dewey, 1859-1952) – vienas žymiausių naujosios, „aktyviosios" mokyklos šalininkų, vadinamosios veiklos pedagogikos atstovų Amerikoje. Pragmatinės filosofijos ir psichologijos pagrindu jis sukūrė pragmatinę pedagogiką. Straipsnyje trumpai aprašomas Diuji gyvenimas, jo mokslinių interesų spektras. Pateikiama Diuji sukurta ikimokyklinio, jaunesnio ir vyresniojo mokyklinio amžiaus vaikų charakteristika, aprašomos jo pažiūros į vaikų charakterio bruožų vystymąsi. Straipsnyje teigiama, jog Diuji, kaip kraštutinis pedocentrizmo atslovas, visą savo mokymo teoriją grindžia vien vaiko interesais, asmenine jo patirtimi (interesas – tai viso pedagoginio proc.eso kertinis akmuo). Mokyklos uždavinys – skatinti spontanišką vaiko vystymąsi, jo prigimtį, interesus, sugebėjimus. Kaip jau minėta, Diuji daug dėmesio skiria pedagoginės sociologijos klausimams. Į mokyklą jis žiūri kaip į socialinį organizmą, teigia ją esant tokia universalia jėga, kuri padės išspręsti svarbiausius sodalinius konfliktus. Taigi, Dž. Diuji, sukūrė teoriją tapusią kitų mokymo sistemų pagrindu. Šios sistemos toliau plėtojo mokymo individualizavimo, diferencijavimo ir aktyvinimo idėjas, radusias atgarsį ir Lietuvoje.
Skaitomiausi šio autoriaus(ų) straipsniai
-
Stasė Valatkienė,
Kai kurie lyginamosios pedagogikos aspektai
,
Acta Paedagogica Vilnensia: T 3 (1996): Acta Paedagogica Vilnensia
-
Stasė Valatkienė,
Egzistencinės pedagogikos principai ir patirtis
,
Acta Paedagogica Vilnensia: T 4 (1997): Acta Paedagogica Vilnensia
-
Stasė Valatkienė,
Kai kurie euristinio-tiriamojo metodo istorinės raidos aspektai
,
Acta Paedagogica Vilnensia: T 11 (2003): Acta Paedagogica Vilnensia
-
Stasė Valatkienė,
Mokymo individualizavimas JAV
,
Acta Paedagogica Vilnensia: T 2 (1993): Acta Paedagogica Vilnensia
-
Stasė Valatkienė,
Visuminio ugdymo problema naujosios pedagogikos teorijoje ir praktikoje
,
Acta Paedagogica Vilnensia: T 15 (2005): Acta Paedagogica Vilnensia
-
Stasė Valatkienė,
Knygos
,
Acta Paedagogica Vilnensia: T 23 (2009): Acta Paedagogica Vilnensia
-
Stasė Valatkienė,
Antano Maceinos požiūris į naująsias pedagogikos sroves
,
Acta Paedagogica Vilnensia: T 21 (2008): Acta Paedagogica Vilnensia
-
Stasė Valatkienė,
Istorinių ištakų paieška – kertinis Magdalenos Karčiauskienės pedagogikos principas
,
Acta Paedagogica Vilnensia: T 23 (2009): Acta Paedagogica Vilnensia
-
Stasė Valatkienė,
Aktyviosios mokyklos idėjų atspindys J. Laužiko didaktinėse pažiūrose
,
Acta Paedagogica Vilnensia: T 1 (1991): Acta Paedagogica Vilnensia
-
Stasė Valatkienė,
Tradicinės, „aktyviosios“ ir šiuolaikinės moderniosios pedagogikos lyginamoji analizė
,
Acta Paedagogica Vilnensia: T 5 (1998): Acta Paedagogica Vilnensia